Általában mikor baráti társaságban feljön az autós téma és jobban belemélyedünk jön a fenti kérdés. Aki jártasabb a témában azzal sikerül is közös nevezőre jutni, de általában felüti a fejét egy két okos aki nagyon tudja a témát:
"aha-aha, akkor a JDM az összes tuningolt rizsrakéta"
"úhhh... volt is erről egy film,mikor Japánba versenyeztek és ott tudod csúszkáltak..."
"Nem is tudtam, hogy van ilyen fajtája a rizsnek"
Szerintem sokan találkoztatok már ilyen hozzáértő hozzászólásokhoz. A fenti hozászolásokban meg is van a hiba, miért épült be ez a köztudatba. Ha a japán tuningolt autókra gondol a magyar mi jut az eszébe?
- Need for Speed összes csoda tuningolt autója
- Halálosabb iramban "oktatófilm"
- Honda! Valamiért egyből az "ízlésesen" tuningolt Hondák
Igen, a magyar "tuning" világban torony magasan a ricer (magyarra talán úgy lehetne fordítani, hogy rizses) stílus dominál. De erről majd lentebb fejtem ki a dolgot.
JDM, ha egyszerűen nézzük azt jelenti Japán belpiac (Japanese Domestic Market). A Japán piacra készült autók mind küllemben ,mind pedig motor tartalmilag eltérnek az európai és az amerikai piacra szánt autóiktól. Gondolok itt például a DC2-es ITR -re.
Japán piacra készült autók teljesítményes is másabb, általában erősebb. Az alábbi táblázatban összeszedtem néhány dolgot a teljesítménybeli különbségek összehasonlítására:
De nem csak teljesítményben, hanem felszereltségben is eltérnek. Amerikába szánt modellek például 15"-os 195/55R15 könnyűfém felnivel vannak szerelve, míg a JDM ITR-ek 16"-os 215/45/ZR16 felnikkel. Váltási áttételezésben is másképpen vannak hangolva. JDM modellekben a 2-4 -es fokozatok sokkal közelebb vannak egymáshoz, mint az USA modellekben.
És ennyi. A JDM nem jelent ettől többet!
Sokan összetévesztik a JDM-et a Japán autós társadalomra jellemző tuninggal. Könnyű felismerni. Általában letisztultság, széles kerék feletti ívek, enyhe ültetés és minőségi utángyártott alkatrészekkel vannak felszerelve. Sajnos ezekből van a kevesebb az utakon. Datsun 280Z
És akkor jöjjön a sötét oldal... a rizsesek.
Ennek a közösségnek a 95% a Halálos Iramban filmeken asszociálódott, másik 5%-nak nincs stílus érzéke.
Sajnos előszeretettel használnak tuning alapnak japán autókat. Ebből is kiemelkedő számmal Hondákat.
Miről ismerjük fel őket?
Ez a kép magában foglalja az összes stílus elemet,de vegyük is szépen sorjába őket:
- Egyedi Body Kit
- E36 M3 style visszapillantó tükör
- Egy vagy két eBay-es kipufogó
- A leszorítóerőt biztosító hátsó szárny
- Lexus stílusú hátsólámpák (,de minél giccsesebb annál jobb)
- Az esetek 98%-ban elsőkerék-hajtású autó
- Elmaradhatatlan + lóerőket adó matricázás (vannak jelentéssel bíró japán matricák amiről a tulajdonosaik semmit nem tudnak,de erről majd később)
- Teljesítmény fejlesztésről nem hallottak. Azt megoldja a minél nagyobb kidörgő. Ha esetleg mégis , akkor az kimerül egy kb. 3 000 Ft-os sport légszűrővel, aminek helyes felszerelésükről és karbantartásáról fogalmuk sincs.
És sajnos emiatt van, hogy nagyon sok ember minősíti le főleg a japán autó márkákat ,mert a köztudatba ez a kép égett be. Itt lehet gondolni főleg a Hondákra. Minden autó a gazdájáról árulkodik és emiatt soha nem az autót kell becsmérelni. Arról egy autó sem tehet, hogy nem a megfelelő módon van használva. Gondolok itt az 1 300 ccm-es városi gyorsulási bajnokokra. Akik nem csak saját, hanem mások életét is veszélyeztetik!